Σκοπός του Μαθήματος Στο Μέρος Ι αυτής της δραστηριότητας εστιάσαμε στα μουσικά διαστήματα θεωρώντας δεδομένο έναν συγκερασμό που στηρίζεται στο χωρισμό της οκτάβας σε 12 ισομερή διαστήματα, που το καθένα ορίζεται από τον λόγο √12. Αυτό το σύστημα κουρδίσματος λέγεται ισοσυγκερασμός. Προσπεράσαμε βιαστικά το ότι κάποια πολύ βασικά διαστήματα, όπως […]
Δραστηριοτητες
Την Πέμπτη 11 Μαΐου 2023, είχαμε τη χαρά να φιλοξενούμε στις εγκαταστάσεις του ΕΚ “Αθηνά” στο Μαρούσι τις ομάδες μαθητών που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό του έργου ΕπιSTEAMουσική, σε μια εκδήλωση απονομής. Οι μαθήτριες και μαθητές των σχολείων παρουσίασαν τις εμπνευσμένες υποβολές τους και παρέλαβαν τα βραβεία τους από μέλη της […]
Ο κόμβος Έρευνας και Καινοτομίας ΕπιSTEAMουσική απευθύνεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γυμνάσιο και Λύκειο) και αναφέρεται στην επιστημονική περιοχή STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), έχοντας ως στόχο τη διδασκαλία και εκμάθηση των Φυσικών επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών μέσω της Μουσικής. Επισκευτείτε τις εγκαταστάσεις του Ερευνητικού Κέντρου […]
Σκοπός Μαθήματος Αναγνώριση της διαφοράς μεταξύ τόνου και θορύβου. Κατανόηση της διαδικασίας παραγωγής ενός τόνου από ένα μουσικό όργανο. Αναπαράσταση του τόνου σε γραφήματα έντασης-χρόνου (κυματομορφή) και πλάτους-συχνότητας (μετασχηματισμός Φουριέ). Ποια η σχέση του τόνου με το κύμα; Ποια η σχέση του με τις μουσικές νότες; Εκφώνηση Ανοίξτε την πλατφόρμα […]
Στο πλαίσιο του έργου ΕπιSTEAMουσική, το Ερευνητικό Κέντρο Αθήνα σε συνεργασία με το ΠΕΚΕΣ Ξάνθης πραγματοποίησε σειρά σεμιναρίων με απεύθυνση σε καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τίτλο «Διαδραστικές Μουσικές Επιστημονικές Δραστηριότητες». Οι παρουσιάσεις έλαβαν χώρα σε Καβάλα, Ξάνθη, Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη. Στα εν λόγω σεμινάρια παρουσιάστηκαν οι στόχοι και οι […]
(Σενάριο για Σχολείο Γενικής Εκπαίδευσης. Όχι Μουσικό). Ένα χειρόγραφο του Ντα Βίντσι με Μουσική. Εισαγωγή Στα χειρόγραφα του Ντα Βίντσι βρίσκουμε πληθώρα σημειώσεων που σχετίζονται με τη ζωή του μεγάλου καλλιτέχνη και ερευνητή. Ανάμεσα σε αυτές ξεχωρίζει και ένα μικρό σημείωμα πενταγράμμου με μια σειρά από φθόγγους. Η μουσική σημειογραφία […]
Διαδικτυακή Πλατφόρμα: https://workbench.imuscica.eu/ Η πλατφόρμα iMuSciCA είναι το αποτέλεσμα ενός επιτυχημένου ευρωπαϊκού προγράμματος με τίτλο “Interactive Music Science Collaborative Activities” (https://cordis.europa.eu/project/id/731861), το οποίο συντόνισε το Ερευνητικό Κέντρο Αθηνά (http://www.imuscica.eu) και είχε ως αντικείμενο την ανάπτυξη ενός καινοτόμου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος για την υποστήριξη και προώθηση της εκπαίδευσης STEAM σε μαθητές της […]
Σκοπός του Μαθήματος Ξεκινήσαμε να συζητάμε τη σχέση μεταξύ συχνότητας, τονικού ύψους και νοτών στη δραστηριότητα Κατανόηση του Tονικού Ύψους με το iMuSciCA. Εδώ θα εμβαθύνουμε στο πώς σχετίζονται μεταξύ τους μαθηματικά οι νότες και πώς αυτές οι μαθηματικές σχέσεις αντιστοιχούν σε διαφορετικά μουσικά-αισθητικά χαρακτηριστικά. Το βασικότερο μουσικό διάστημα: η […]
Πρόσκληση Συμμετοχής στον Διαγωνισμό “ΕπιSTEAMουσική” Το Ερευνητικό Κέντρο Αθηνά, στο πλαίσιο του έργου “ΕπιSTEAMουσική”, διοργανώνει τον διαγωνισμό “ΕπιSTEAMουσική” και προσκαλεί Εκπαιδευτικούς και ομάδες μαθητών των τάξεων Β’-Γ’ γυμνασίου και Α’ Λυκείου (με δυνατότητα συμμετοχής μαθητών και από άλλες τάξεις) από ελληνικά σχολεία να συμμετέχουν με τους μαθητές τους (σε ομάδα […]
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι είναι ένα κύμα; Kύμα: η μετάδοση μιας διαταραχής από μια ταλαντούμενη πηγή σε ένα υλικό μέσο (στερεό, υγρό ή αέριο) με την πάροδο του χρόνου. Τα κύματα μεταφέρουν ενέργεια, όχι όμως μάζα. Δείτε το παρακάτω βίντεο και σχολιάστε: Τα δύο σημαντικότερα είδη κυμάτων είναι τα εγκάρσια […]
Σύντομη περιγραφή Σε αυτό το μάθημα γίνεται μια εισαγωγή στην έννοια της χροιάς. Για την κατανόηση αυτού του φυσικού χαρακτηριστικού του ήχου μελετάμε επίσης τις έννοιες του κύματος και του φασματογραφήματος. Σκοπός Μαθήματος Γιατί διαφορετικά μουσικά όργανα ηχούν διαφορετικά, ακόμα και όταν παίζουν την ίδια νότα; Πώς ξεχωρίζουμε τόσο καλά […]
Περιγραφή: Οι μαθητές αφού δουν παραστατικά διάφορες μαθηματικές εξισώσεις κυμάτων ακούν και τον ήχο τους. Έπειτα εξερευνούν τη σύνθεση δύο διαφορετικών τόνων ήχων και πειραματίζονται με την έννοια του διακροτήματος. Σχέδιο Μαθήματος: Μελετάμε τα κύματα και τη σύνθεσή τους μέσα από τους ήχους με τη βοήθεια του Συνθέτη ήχων του […]
Στη δραστηριότητα αυτή μαθαίνουμε πως να αντιστοιχούμε έναν πίνακα συχνοτήτων σε μια πραγματική μελωδία! Εισέλθετε στην επιφάνεια εργασίας του iMuSciCA (https://workbench.imuscica.eu/) – Επιλέξτε το εργαλείο Μουσικός Ασπροπίνακας– Τραβήξτε από μία μικρή γραμμή για κάθε συχνότητα όπως δείχνει η παρακάτω εικόνα. – Πατήστε “Play”. Ακούστε τον ήχο κάθε συχνότητας και σχολιάστε το πόσο αλλάζει […]
Το UPISketch είναι ένα εργαλείο σύνθεσης ήχου, το οποίο αναπτύχθηκε από το Κέντρο Ιωάννης Ξενάκης (Γαλλία) σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου στο πλαίσιο του Interfaces Network. Η ανάπτυξη του λογισμικού UPISketch αποτελεί μέρος της δράσης Interfaces “Urban Music Boxes and Troubadours” και το λογισμικό είναι ενσωματωμένο σε δέκα […]
Συμμετέχουμε στο “3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Scientix για την εκπαίδευση STEM” διοργανώνοντας το σεμινάριο: ΕπιSTEAMουσική: Χρήση Τεχνολογιών Ήχου και Μουσικής για STEAM Εκπαίδευση στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση 2022-09-25, 10:00–11:30 (Europe/Athens), Open Lab – ΕΜΠ ΕΕΛΛΑΚ Σε αυτή την εργαστηριακή παρουσίαση παρουσιάζονται, σε μορφή σεμιναρίου, ενδεικτικά σενάρια διδασκαλίας και τα απαραίτητα τεχνολογικά εργαλεία […]
Η ομάδα μας συμμετέχει στο Φεστιβάλ Γρίφων 2022 στο Καστελλόριζο στις 22-25/9 με θεματική: Ηχητικοί Γρίφοι: Η μυστηριώδης σύνδεση Επιστήμης και Μουσικής Κατασκευάζουμε μουσικά όργανα σε Εικονική Πραγματικότητα «Βλέπουμε» και εξετάζουμε τον ήχο που παράγουν Παίζουμε και ζωγραφίζουμε ήχους και μουσική Πώς μπορούμε να κατασκευάσουμε ένα δίχορδο που παίζει Beethoven; Το μπάνερ μας: `